Părintele Cleopa – Predică la Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena
Părintele Cleopa – Predică la Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena
Cine este Dumnezeu mare ca Dumnezeul nostru? Tu eşti Dumnezeu Care faci minuni (Prochimen la praznice)
Iubiţi credincioşi,
,,Cînd a binevoit Preabunul şi Preamilostivul Dumnezeu să înceteze pîraiele de sînge, care se vărsau din trupurile apostolilor, ale martirilor şi ale mărturisitorilor Săi şi să dea deplină libertate Bisericii Sale, răscumpărată cu Sfîntul şi Preascumpul Sînge al Fiului Său, atunci şi-a ales pentru acest scop, dintre toţi împăraţii lumii, pe Sfîntul împărat Constantin cel Mare şi pe mama sa, Elena. Prin aceşti Sfinţi împăraţi a adus Dumnezeu libertate religioasă în lume, a slăbit păgînismul şi idolatria şi a întărit Biserica şi credinţa creştină pe pămînt.
Sfinţii împăraţi şi “întocmai cu Apostolii” Constantin cu maica sa, Elena, erau de neam roman. Tatăl său, împăratul Constantin Clor împărăţea peste Galia şi Insulele britanice. După moartea sa a lăsat urmaş la domnie pe fiul său, fericitul Constantin, ajutat de credincioasa lui maică, Sfînta Elena.
Iubiţi credincioşi,
,,Cînd a binevoit Preabunul şi Preamilostivul Dumnezeu să înceteze pîraiele de sînge, care se vărsau din trupurile apostolilor, ale martirilor şi ale mărturisitorilor Săi şi să dea deplină libertate Bisericii Sale, răscumpărată cu Sfîntul şi Preascumpul Sînge al Fiului Său, atunci şi-a ales pentru acest scop, dintre toţi împăraţii lumii, pe Sfîntul împărat Constantin cel Mare şi pe mama sa, Elena. Prin aceşti Sfinţi împăraţi a adus Dumnezeu libertate religioasă în lume, a slăbit păgînismul şi idolatria şi a întărit Biserica şi credinţa creştină pe pămînt.
Sfinţii împăraţi şi “întocmai cu Apostolii” Constantin cu maica sa, Elena, erau de neam roman. Tatăl său, împăratul Constantin Clor împărăţea peste Galia şi Insulele britanice. După moartea sa a lăsat urmaş la domnie pe fiul său, fericitul Constantin, ajutat de credincioasa lui maică, Sfînta Elena.
Auzind el că
Maxenţie, care împărăţea în Roma, face multe nelegiuiri poporului,
chinuind pe creştini şi dărîmînd sfintele biserici, s-a pornit cu război
împotriva lui. Deşi avea mai puţini ostaşi ca Maxenţie, el îşi punea
nădejdea în ajutorul adevăratului Dumnezeu, Căruia adesea se ruga, cu
toate că nu era încă botezat. Şi iată că în amiaza mare, i se arătă o
cruce mare pe cer, cu stele închipuită, iar dedesubt aceste cuvinte
scrise: “Cu acest semn vei birui”.
Apoi a
poruncit ostaşilor să se însemneze cu semnul Sfintei Cruci pe haine, pe
coifuri şi pe armele lor şi aşa au pornit la luptă. Deci, cu ajutorul
crucii lui Hristos, Sfîntul Constantin a biruit pe Maxenţie, înecîndu-l
în apa Tibrului, lîngă Roma, iar el a fost primit cu mare bucurie în
cetate şi încoronat ca împărat al întregului Imperiu roman de Apus, în
anul mîntuirii 313.
Ca semn de
mulţumire lui Dumnezeu, marele Constantin a dat un act împărătesc în
acelaşi an, după sfatul maicii sale, cunoscut pînă astăzi sub numele de
“Edictul de la Milan”, prin care s-a dat desăvîrşită libertate tuturor
creştinilor, lăsînd astfel pe fiecare să creadă cum voieşte.
Mare bucurie
a cuprins atunci întreaga creştinătate, văzînd pe sfinţii episcopi şi
preoţi ieşind de prin închisori, văzînd capiştile idoleşti dărîmîndu-se,
iar în locul lor, biserici frumoase înălţîn-du-se. Astfel, uneltele de
tortură se aruncau, cuptoarele cele aprinse în care se ardeau creştinii
se lăsau în părăsire, animalele sălbatice care ucideau pe creştini în
arene se slobozeau, iar creştinii, umplîndu-se de multă bucurie,
mulţumeau lui Dumnezeu cu rugăciuni şi lacrimi fierbinţi.
Însă domnea
în răsărit un împărat tiran, anume Liciniu, care deşi era cumnat cu
marele Constantin, dar nevrînd să cunoască pe adevăratul Dumnezeu,
chinuia cumplit pe creştini şi ameninţa să ocupe Roma. Împăratul
Constantin a încercat de două ori să-l biruiască prin război, dar n-a
putut şi era în mare mîhnire. Rugîndu-se mult lui Dumnezeu şi
însemnîndu-se cu semnul crucii, toţi ostaşii au pornit din nou la război
împotriva lui Liciniu şi l-au biruit. Ultimul război l-a avut împăratul
Constantin împotriva sciţilor, aproape de Dunăre, pe care de asemenea
i-a biruit cu ajutorul Sfintei Cruci.
Deci, dorind
împăratul să-şi mute capitala în partea de răsărit a imperiului, şi-a
ales cetatea Vizantia, zidită de un grec, numit Vizas. Pe aceasta
alegînd-o Sfîntul Constantin, a numit-o cu numele său, Constantinopol,
şi s-a aşezat aici cu fericita sa mamă, Elena, în anul 324. Iar ca semn
de mulţumire lui Dumnezeu, a înălţat în mijlocul cetăţii un stîlp înalt,
avînd deasupra Sfînta Cruce.
Tot în
timpul acesta a primit şi botezul, în oraşul Nicomidia, de la episcopul
Evsevie, cînd a dat poruncă să se boteze şi ostaşii săi, dimpreună cu
senatorii palatului, încît o nespusă bucurie cuprinsese toată lumea. A
mai dat poruncă să se înalţe în curtea palatului său o măreaţă biserică,
în numele Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, iar bisericile care au
fost dărîmate de păgîni a poruncit să se zidească din nou, dîndu-le
tuturor bani şi ajutor din destul. De la acest sfînt împărat a rămas
tradiţia ca domnii creştini din toată lumea să zidească biserici şi
mînăstiri şi să le înzestreze cu danii şi cu toate cele necesare.
În vremea
aceea, însă, Biserica lui Hristos era sfîşiată de învăţătura cea rea a
ereticului Arie, care spunea că Iisus Hristos este o creatură
superioară, iar nu Creator şi deofiinţă cu Tatăl şi cu Duhul Sfînt.
Deci, Sfîntul Constantin îndemnat de mama sa Elena şi de mulţi episcopi
dreptcredincioşi, a hotărît să adune primul Sinod Ecumenic de la Niceea,
în anul 325, pentru a hotărî adevărata credinţă şi a condamna pe
ereticul Arie şi învăţătura sa.
S-au adunat
acolo 318 Sfinţi Părinţi din toate marginile Imperiului de Răsărit şi de
Apus, în frunte cu Sfîntul Constantin, care era considerat episcop cu
treburile de afară. Vor rămîne nemuritoare minunile şi cuvintele pline
de învăţături dogmatice ale marilor ierarhi şi sfinţi Nicolae, Spiridon
şi Atanasie de Alexandria, care au luat parte la acest Sinod. Atunci a
fost blestemată învăţă-tura lui Arie, iar pe el l-au dat anatema. La
acest Sfînt Sinod s-au compus primele şapte articole ale Simbolului
Credinţei şi mai multe canoane bisericeşti.
În anul
următor, Sfînta Elena, dorind foarte mult să afle lemnul Sfintei Cruci
şi să se închine pe Golgota şi la Mormîntul Domnului, a plecat cu mulţi
ostaşi la Ierusalim. Aici s-a rugat mult lui Dumnezeu şi, împreună cu
Sfîntul Macarie, episcopul Sfintei Cetăţi, după multe osteneli a aflat
Crucea Domnului, iar pe locul Căpăţînii a înălţat o biserică
preafrumoasă, care, cu unele modi-ficări, dăinuieşte pînă astăzi.
Deci, luînd o
parte din lemnul Sfintei Cruci, fericita Elena s-a întors înapoi la
Constantinopol, iar de aici la Roma, unde a trecut la Domnul, în vîrstă
de 80 de ani.
Marele
împărat Constantin a împărăţit 42 de ani, pînă în anul 337, cînd trece
la veşnicele lăcaşuri şi este înmormîntat în Biserica Sfinţilor Apostoli
din Constantinopol, zidită de el, lăsînd Imperiul roman în stăpînirea
celor trei fii ai săi. Biserica noastră îi prăznuieşte pe amîndoi cu
mare cinste la 21 mai, socotindu-i “întocmai cu Apostolii” lui Hristos.
El este al 32-lea împărat roman de la August.
Pînă aici
v-am prezentat pe scurt viaţa şi activitatea Sfîntului Constantin cel
Mare şi a mamei sale, Elena. Acum vom vorbi, mai întîi, de legile ce
s-au făcut de acest sfînt şi mare împărat în favoarea creştinilor,
despre care istoricul bisericesc din acea vreme, Eusebiu de Cezareea,
zice: “S-au publicat atunci de împăratul Constantin legi foarte blînde
şi foarte favorabile pentru creştini. Aceste legi nu exprimau decît
evlavie, repausul popoarelor şi onoarea Bisericilor. El a chemat pe cei
ce fuseseră izgoniţi de guvernatorii de provincii, pentru că nu au voit
să aducă jertfă idolilor. A restabilit în posesia averilor pe cei ce
fuseseră lipsiţi de ele şi iertă pe cei care, pentru acelaşi motiv,
fuseseră condamnaţi să facă servicii la curte. A pus în libertate pe cei
ce fuseseră surghiuniţi în insule şi pe cei ce fuseseră surghiuniţi la
muncile metalelor sau întrebuinţaţi la alte lucrări publice. A lăsat
alegerea celor care, din ură pentru statornicia cu care ei făcuseră
profesiune din religia creştină, fuseseră destituiţi din dregătorii sau
de a lua funcţiunile ca mai înainte sau de a trăi în repaus” (Istoria
Bisericească de Eusebiu – Episcopul Cezareei, Viaţa Împăratului Constantin, Bucureşti, 1896).
Printr-o
altă lege făcută în favoarea martirilor şi a Bisericilor, împăratul
Constantin a dispus ca rudele celor ce au suferit moartea pentru
apărarea credinţei, să se bucure de succesiunea lor şi, dacă ei nu ar
avea moştenitori, Biserica să-i moştenească, iar moştenirile ce le
fuseseră confiscate, să fie înapoiate vechilor proprietari, ori de ar fi
în natură sau de au fost înstrăinate.
Sfîntul şi
marele împărat Constantin a dat o lege de graţiere a celor ce au fost
exilaţi pentru mărturisirea dreptei credinţe în Dumnezeu. Această lege
zice aşa: “Acei ce au fost exilaţi prin sentinţe nedrepte a unor
judecători, pentru că au refuzat cu îndrăz- neală de a renunţa la
credinţă şi la cultul unui Dumnezeu, Căruia ei se consacraseră din toată
inima lor, şi acei ce au fost puşi în numărul ofiţerilor curţii, deşi
nu fuseseră mai înainte, să aibă libertatea de a se întoarce la casele
lor şi să rămînă acolo în pace. Acei ce au fost despuiaţi de bunurile
lor şi reduşi la o extremă mizerie, să fie restabiliţi în prima lor
stare şi să se bucure cu fericire şi cu umilite rugăciuni de mulţumire,
de efectele bunătăţii lui Dumnezeu”.
Altă lege
dată de Sfîntul şi marele împărat Constantin face rechemarea celor ce au
fost prigoniţi pentru credinţa cea dreaptă în Hristos şi au fost
trimişi departe de casele şi satele lor, prin insule pustii. În această
lege îl auzim pe Sfîntul şi marele împărat Constantin, zicînd: “Ordon ca
cei ce sînt reţinuţi contra voinţei lor în insule, să se bucure de
efectul graţierii noastre. Să iasă din aceste triste şi grozave
pustietăţi, unde nu văd decît munţi sălbatici şi o mare furtunoasă, şi
să meargă a gusta plăcerile cele nevinovate ce le va procura, în
convieţuire cu rudele lor în libertate. Acei ce au suferit lipsurile şi
necazurile ce i-au însoţit, să fie încărcaţi de bunuri şi scăpaţi de
frică, făcînd glorie cum fac eu de a fi servitorul lui Dumnezeu. Aş fi
foarte mîhnit ca să se poată zice sau să se poată crede, că cineva a
vieţuit în frică sub domnia mea. Mă silesc pe cît pot de a reforma
abuzurile ce s-au strecurat sub domniile cele dinaintea mea”.
Sfîntul
împărat Constantin, face rechemarea celor ce fuseseră condamnaţi la
lucrarea metalului sau la alte lucrări publice, pentru mărturisirea
credinţei în Hristos, zicînd: “Acei ce au fost condamnaţi la lucrarea
metalelor sau la alte lucrări publice, să schimbe această penibilă
ocupaţie şi acest ostenitor lucru, cu o linişte onestă şi cu un repaus
plăcut, iar dacă sînt unii din cei ce au fost lipsiţi de libertate să
fie restabiliţi în posesiunea onorurilor şi a drepturilor ce le
aparţineau mai înainte”.
Prin altă
lege, Sfîntul împărat Constantin, restabileşte drepturile celor ce au
fost scoşi din dregătoriile lor din armată, pentru dreapta credinţă în
Hristos, şi zice aşa: “Acei care odinioară, posedînd dregătorii în
armată, au fost lipsiţi de această cinste pentru buna mărturisire a
credinţei lor, să aibă libertatea sau de a reintra în armată şi a-şi lua
funcţia lor ce au avut sau de a trăi în linişte. Este foarte drept ca,
după ce au arătat curajul lor în mijlocul celor mai teribile munci, să
nu depindă decît de alegerea lor, sau de a se bucura de onorurile
dregătoriilor lor, sau de a gusta dulceaţa repausului”.
În altă
lege, Sfîntul Constantin cel Mare porunceşte a se da înapoi averile
sfinţilor mucenici şi mărturisitori ai credinţei lui Dumnezeu, şi zice
aşa: “Nu pot ascunde nedreptatea ce au suferit-o acei care, sub diferite
pretexte, au fost despuiaţi de averile lor. Dacă unii, din ură pentru
că au susţinut cu îndrăzneală lupte grele pentru apărarea credinţei lor,
au fost despuiaţi de averile lor, sau dacă alţii, pentru că au
mărturisit că erau creştini, au fost constrînşi de a părăsi ţara lor,
sau în sfîrşit, dacă alţii au fost lipsiţi de cele ce posedau fără a fi
condamnaţi la moarte, succesiunea lor trebuie să fie luată de rudele
lor, legile redînd succesiunile rudelor celor mai de aproape, ei vor fi
lesne de recunoscut şi apoi nu e nimic mai drept decît a se împărţi
aceste averi moştenitorilor cărora ar fi aparţinut, dacă martirii şi
mărturisitorii ar fi murit de o moarte naturală”.
Altă lege
dată de Sfîntul şi marele împărat Constantin în favoarea Bisericii, în
lipsă de rudenii, zice aşa: “Iar, dacă nu se va găsi nici o rudenie care
să poată lua moştenirea martirilor sau a mărturisitorilor, sau ale
acelora care pentru păstrarea credinţei lor, au părăsit ţara lor, ea
aparţine Bisericii. Morţii nu vor fi mîhniţi de a o avea de
moştenitoare, pe aceia pentru care ei s-au expus la tot felul de
primejdii. Cred de datoria mea de a admite că dacă vreunul, din acei
care voiesc, a găsit de cuviinţă să facă donaţie averea sa, intenţia mea
este ca ea să fie executată”.
În altă lege
a Sfîntului împărat Constantin cel Mare se hotărăşte să se restituie
pămînturile şi casele cele ce au aparţinut martirilor şi
mărturisitorilor, zicînd: “Fiindcă doresc ca această lege să fie atît de
lămurită, încît să nu fie nimeni care să nu înţeleagă dispoziţia, acei
ce sînt deţinători ai unei case sau a unui pămînt sau a unei alte
moşteniri ce aparţinea odinioară martirilor sau mărturisitorilor, să o
declare ei înşişi şi să o restituie îndată. Deşi ei au primit mari
venituri fără titlu legitim, nu cred ca dreptatea să permită ca ei să nu
fie obligaţi de a le înapoia”.
Sfîntul
împărat Constantin a dat şi alte legi în favoarea Bisericii şi a
creştinilor, privind restituirea bunurilor confiscate de către principi
de la biserici sau restituirea locaşurilor de cult şi a cimitirelor,
restituirea bunurilor care fuseseră înstrăinate sau vîndute şi care
aparţineau bisericilor, precum şi alte legi pe care nu le mai putem
aminti aici.
Din cele
arătate pînă aici ne putem da seama cît de mare prieten şi binefăcător
al Bisericii lui Hristos şi al creştinilor a fost alesul lui Dumnezeu,
Sfîntul şi marele împărat Constantin, prin care Preabunul Dumnezeu a dat
libertate creştinismului în toată lumea. Legile au fost date de el în
Italia, la Milan, în anul 313 şi sînt cunoscute sub numele de “Edictul
de la Milan”. De la acest împărat sfînt, libertatea religioasă este
garantată în toate ţările din lume.
Împăratul
Constantin, dîndu-şi bine seama de întunericul şi tirania care domneau
mai înainte de el în Imperiul roman, zicea: “O nelegiuire atît de
ciudată şi atît de grozavă ca aceasta, dominînd spiritul şi inima unui
număr de persoane şi tot statul fiind lovit de aceasta, ca de o boală
molipsitoare ce reducea la o extremă primejdie şi care avea nevoie de un
medicament foarte puternic şi folositor, iată de cine a binevoit
Dumnezeu de a se servi! Cînd vorbesc de Dumnezeu, înţeleg pe Acela care
este adevăratul Dumnezeu şi care are o putere veşnică. Poate însă cineva
să facă cunoscute binefacerile primite de la Dumnezeu fără a vătăma
modestia? Dumnezeu a avut bunătatea de a se servi de mine pentru
împlinirea planurilor Sale. El m-a scos printr-un act al înţelepciunii
Sale şi al puterii Sale nesfîrşite, din ţărmurile oceanului britanic şi
din extremitatea ţărilor unde soarele apune şi mi-a dat putere de a
risipi revărsarea de nenorociri ce acoperea faţa pămîntului, pentru a
atrage pe oameni la păzirea legii şi pentru a creşte credinţa şi religia
creştină”.
Apoi adăugă:
“Nu voi fi lipsit niciodată de recunoştinţă, pentru o binefacere aşa de
mare, privind ca o favoare deosebită, bunătatea pe care Dumnezeu a
avut-o de a mă alege pe mine pentru a mă face robul şi împlinitorul
poruncilor Sale. M-am dus în Orient, pe care l-am găsit împovărat de
nenorociri, a cărui salvare de primejdie avea nevoie de ultimile
leacuri. Recunosc că Dumnezeu mi-a dat sufletul, viaţa, respiraţia, şi
simţămîntul. Ştiu foarte bine, că acei ce şi-au pus speranţa lor în
Dumnezeu, nu au nevoie de stima, nici de dragostea oamenilor şi că ei
posedă onoruri cu atît mai mari, cu cît duc o viaţă mai scutită de
greşeli şi de păcate”.
În alt loc
Sfîntul împărat Constantin aduce mulţumiri lui Dumnezeu, zicînd: “Ţie
îţi mulţumesc cu umilinţă, Dumnezeule şi Domnul meu, căci cu cît
priveşte cineva deosebirea în închinările şi în simţămintele oamenilor,
cu atît cei ce au descoperit adevărul sînt întăriţi în religie. Dacă va
fi cineva care să nu voiască a fi vindecat, să nu arunce greşala sa
asupra nimănui. Remediul şi vindecarea se oferă la toată lumea, numai
fiecare se cuvine să ia aminte ca să nu atace o religie a cărei
nevinovăţie şi sfinţenie sînt dovedite”.
Pe lîngă
legile şi binefacerile arătate mai sus în favoarea creştinismului,
marele împărat Constantin s-a îngrijit mult şi de pacea şi unitatea în
credinţa cea dreaptă a tuturor Bisericilor creştine din imperiul său.
Iată ce spune într-una din legile sale: “Mi-am propus mai întîi de a uni
spiritele tuturor popoarelor, în una şi aceeaşi credinţă în privinţa
dumnezeirii. Apoi, am dorit să scap universul de jugul sclaviei, sub
care gemea. Mă convingeam că aş fi atît de fericit pentru a aduce pe
oameni să aibă toţi pe acelaşi Dumnezeu. Această schimbare a religiei ar
produce o altă schimbare în conducerea imperiului”.
Iată,
fraţilor, că Sfîntul şi marele împărat Constantin, îşi dădea bine seama
şi recunoştea cu toată evlavia că el este alesul lui Dumnezeu, prin care
Mîntuitorul a lucrat planurile cele prea-înţelepte ale milostivirii
Sale faţă de religia adevărată, creştină, prin care s-a întărit puterea
şi libertatea Bisericii lui Hristos pe pămînt.
Mare este
sărbătoarea de astăzi, căci astăzi cinstim pe cel dintîi şi cel mai mare
împărat creştin, pe Sfîntul Constantin şi mama sa, Elena, cei “întocmai
cu Apostolii”. Ei sînt apostolii creştinismului din secolul IV. Prin ei
a dobîndit libertate Biserica întemeiată de Hristos, propovăduită de
Sfinţii Apostoli şi apărată cu jertfă, cu suferinţă şi cu sînge de
mulţimea martirilor. Prin ei, Duhul Sfînt a extins Biserica, a întărit
Ortodoxia în lume, a avut loc primul Sinod Ecumenic, s-a compus prima
parte din Crez şi a fost dat anatema Arie cu învăţătura şi ucenicii lui.
Prin Sfinţii Constantin şi Elena s-au deschis şi zidit în Imperiul
roman mii de biserici, s-a aflat la Ierusalim Sfînta Cruce şi s-au zidit
numeroase locaşuri de închinare la Locurile Sfinte.
Dar Sfîntul
Constantin a ajutat mult la răspîndirea creştinismului în Europa, Asia
şi Africa. La porunca lui au fost trimişi misionari – episcopi şi
călugări – la gurile Dunării să convertească pe înaintaşii noştri daci,
dintre care unii nu ştiau de Hristos. Se crede că, chiar oraşul
Constanţa din Dobrogea, ar fi fost înnoit de el, unde apoi se
înfiinţează prima episcopie din ţara noastră, Episcopia Tomisului.
Trebuie să fim recunoscători lui Dumnezeu pentru acest mare împărat şi
apărător al creştinătăţii. Să ne bucurăm că o parte din ţara noastră,
gurile Dunării şi Dobrogea, făceau parte din Imperiul roman de sub
stăpînirea lui.
Se cuvine,
deci, să cinstim cu cuvinte de laudă pe Sfinţii împăraţi Constantin şi
Elena şi să înălţăm rugăciuni de mulţumire lui Dumnezeu pentru tot ce au
făcut ei în lume. Iată, că şi ţara noastră a fost sub influenţa lui.
Iată, că şi pămîntul nostru are multe biserici, unele din primele
secole, şi că sîntem ortodocşi şi cinstitori de Dumnezeu. Avem în ţară
multe biserici cu hramul Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena. Iar în
mai toate familiile noastre sînt creştini şi creştine care le poartă
numele. Aceasta arată de cîtă cinste se bucură Sfinţii Constantin şi
Elena în ţara noastră.
Să nu uităm,
însă, ce mare rol a avut Sfînta Elena, la creşterea, formarea şi
sfătuirea fiului ei, Constantin. După Hristos şi Biserică, mama este
aceea care dă educaţie creştină fiilor ei. Sfînta Elena a dat viaţă,
educaţie şi îndemnuri bune fiului ei. Datorită mamei sale a ajuns el cel
dintîi împărat creştin, Sfînt şi “întocmai cu Apostolii”, tare în
credinţă, apărător al Bisericii, viteaz în războaie, eliberator al
creştinilor persecutaţi pentru Hristos şi ctitor al primului imperiu
creştin şi a nenumărate biserici.
Vă amintesc
că am avut şi noi, românii, mari domni creştini, care după exemplul lui,
au fost apărători de ţară, iubitori de pace, păzitori ai dreptei
credinţe şi neîntrecuţi ctitori de biserici şi mînăstiri. Dintre aceştia
amintim pe Mircea cel Bătrîn, Alexandru cel Bun, Ştefan cel Mare şi
Sfînt, Neagoe Basarab, Mihai Viteazul, Matei Basarab, Petru Rareş,
Vasile Lupu şi mulţi alţii.
Ce sînt
evlavioasele domniţe românce, ca Despina lui Neagoe, Teofana, mama lui
Mihai Viteazul, Elena lui Matei Basarab sau Ana lui Alexandru cel Bun,
Maria lui Ştefan cel Mare, Elena lui Petru Rareş şi Ruxandra lui
Alexandru Lăpuşneanu şi atîtea altele, dacă nu urmaşele Sfintei
împărătese Elena? Căci ele, alături de domni, zideau biserici, ctitoreau
mînăstiri, făceau danii preţioase pe la sfintele locaşuri, care se văd
pînă astăzi. Ce este Constantin Brîncoveanu cu cei patru fii ai lui,
alături de vrednica soţie, Maria, cu cei încă şapte fii, dacă nu martiri
ai lui Hristos şi apărători ai credinţei Ortodoxe în ţara noastră?
Deci, şi
noi, să urmăm întru toate lui Hristos, Apostolilor, sfinţilor şi
înaintaşilor noştri. Să apărăm cu bărbăţie dreapta credinţă a Bisericii
noastre Ortodoxe. Vor apărea mulţi eretici şi urmaşi ai lui Arie, care
vor încerca să ne strice unitatea credinţei şi să ne tulbure sufletele.
Să nu-i ascultaţi. Ţineţi la Biserica lui Hristos, iubiţi sfintele
slujbe, ascultaţi de păstori şi de mai-marii noştri rînduiţi de
Dumnezeu. Apoi fiţi statornici în faptele bune, blînzi, smeriţi, paşnici
şi iubitori de sfinţi, ca nişte fii ai lui Dumnezeu şi urmaşi ai
Sfinţilor Împăraţi. Bărbaţi, urmaţi Sfîntului Constantin în toate şi
luaţi în viaţă toiagul Sfintei Cruci! Iar femeile să urmeze exemplul
Sfintei Elena, devenind mame credincioase, bune educatoare ale copiilor,
fiice evlavioase ale Bisericii.
Să rugăm pe
Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena şi prin ei pe marele Împărat Iisus
Hristos, să rînduiască pace în lume, domni şi conducători înţelepţi
peste popoare, întăritori ai dreptei credinţe, păstori vrednici de
Evanghelie şi mîntuire sufletelor noastre. Amin.”
Părintele Cleopa
Comentarii
Trimiteți un comentariu