~ Sub semnul sperantei ~ Pagini de suflet romanesc ~





Bun regasit dragi prieteni ai folclorului.
Iata ca si azi ne vom bucura inimile ascultand impreuna cantece din minunatul Ardeal.
Sincer sa fiu ma asteptam ca dupa emisiunea de ieri sa primim mesaje de la dumneavoastra care sa ne arate dorinta dumneavoastra de a relua emisiunea.
In loc sa difuzam reluarea emisiunii de ieri va propunem sa ascultam un playlist nou in care am avut grija sa impletim voci consacrate cu voci mai nou aparute in arealul folcloric ardelenesc.Propunem asadar incepand cu ora 19.00, o simbioza intre generatii.
Si cum Ardealul este mare si cum toate zonele etnofolclorice ale sale au mari valori, vom calatori astazi din Hunedoara pana in Maramures trecand in vizita pe cat se poate, prin tot Ardealul.
Nu pot trece mai departe pana nu va voi anunta si un detaliu deosebit al acestei emisiuni.Azi va propunem si o intalnire cu cea care ieri ne-a bucurat cu doua daruri muzicale din repertoriul sau. Un interviu inedit cu domnisoara Nicoleta Hadarean.


 



RS : Buna ziua Nicoleta Hadarean.
Nicoleta Hadarean : Buna ziua, bine v-am gasit, va spun si eu !
RS : Bun venit in casa noua.
Spun asa nu pentru ca acest radio este nou ci pentru ca incepand de ieri Radio Sufletel te va gazdui in toate emisiunile de folclor pe care le va oferi publicului ascultator.
Nicoleta Hadarean : Da, intr-adevar , ma simt onorata auzindu-va spunand acest lucru. Sunt mandra sa fac parte din aceasta minunata "casa" si va multumesc.


  



RS : Desi foarte tanara ai deja un repertoriu format si ai si un public al tau care te stie si care te apreciaza. O poveste frumoasa de inceput de cariera pe care te rugam sa ne-o istorisesti.
Nicoleta Hadarean : Primii mei pasi in folcor au inceput la o varsta foarte frageda, am inceput sa cant muzica populara de la varsta de 4 ani. Pe la 6 ani am aparut pentru prima data la o emisiune televizata pe Favorit Tv. - "Rapsodia Romaneasca", unde am obtinut Marele Premiu. Incepand de atunci am fost la multe festivaluri, spectacole, concursuri locale, judetene si nationale unde am luat foarte multe premii. Primul meu festival international de Folclor , a fost in Ohrid , Macedonia , unde am participat impreuna cu Ansamblul "Craisorii" indrumat de profesorii Maria si Emil Moldovan.
Pe parcursul acestor ani , am acumulat multa experienta care ma ajuta foarte mult. Dupa cum spune-ti si dumneavoastra , da , am un repertoriu personal , format deocamdata din opt cantece. Prin multa munca depusa , am mai reusit sa scot inca doua cantece intitulate "Cant pentru bunicii mei" , un cantec facut special pentru bunici , iar al doilea cantec intitulat " Dragostea si omul drag" , un cantec de veselie , un cantec de joc. Toate aceste melodii sunt reprezentative zonei folclorice pe care o reprezint. Reprezint zona de Campie a Transilvaniei.
De mica ascultam foarte multe melodii de muzica populara , interpetate de diferiti artisti consacrati. Exemplul pe care il am , interpetul meu favorit pe care il am ca si model , este interpreta Maria Butila.




RS : Bunul Dumnezeu te-a inzestrat nu doar cu o voce calda, plina de sensibilitate ci si cu darul de a transmite mesajul cantecelor. Nu stim inca dar banuim ca in spatele acestor cantece frumoase este si multa munca, pasiune, daruire.
Cu siguranta ca o cariera trainica nu se poate pregati decat cu dascali pe masura.Cine se ocupa de tine?Cum iti pregatesti cantecele? De unde textul... linia melodica?
Nicoleta Hadarean : Da, intr-adevar. Dupa cum ati spus si dumneavoastra , in spatele acestor cantece este multa munca, multa pasiune si multa ambitie. Pentru a-mi corecta greselile si pentru a face ca aceste cantece sa sune bine , mentionand si mai sus , lucrez cu domnii profesori Emil si Maria Moldovan , care sunt tot din Turda. Tot dansii imi creaza si versurile acestor melodii. Orchestratia , este facuta de domnul Emil Mihaiu , impreuna cu alti intrumentisti renumiti , toate acestea , la randul lor inregistrate la Studioul "Glas Transilvan" din Cluj-Napoca.
RS : Precum marea majoritate a tinerilor, care imbratiseaza folclorul, participa la festivaluri concurs, cred ca si tu participi. Unde ai fost pana acum si cu ce rezultate?
Nicoleta Hadarean : Da , si eu particip la nenumarate festivaluri si concursuri in tara. Chiar acum , recent , am reusit sa obtin premiul I la Festivalul Concurs National " Cantec , joc si voie buna la poalele Barsei" , jud Arad. 




 


RS : Care este parerea ta personala despre aceste festivaluri? Care sunt partile bune si ce crezi ca ar trebui imbunatatit la ele ?
Nicoleta Hadarean : De fiecare data , eu imi creez numai pareri bune despre aceste festivaluri. La mine nu exista nemultumiri. Din punctul meu de vedere , as spune ca nimic nu ar trebui sa se imbunatateasca.

RS : Asa cum se stie, atunci cand vorbim de folclor ne referim nu doar la acea latura muzicala ci la el ca un tot unitar. In folclor intra si costumatia interpretului.. portul popular, obiceiurile, traditiile, istoria neamului, viata de zi cu zi .. toate se regasesc in cantec.
Crezi ca este important ca un interpret sa aibe musai si costumatie autentica ?
Nicoleta Hadarean : Este foarte adevarat ce spuneti si dumneavoastra. Nu e musai ca un interpret de muzica populara sa aiba un costum autentic , insa eu incerc sa fac ce e mai bine si sa port doar costume autentice si reprezentative zonei de campie. Cu toate ca toate acestea (traditiile , portul popular , obiceiurile) ar trebui pastrate.
RS : Pentru a ramane inca pe linia intrebarii anterioare, te rog sa ne spui care ar fi instrumentele traditionale ale zonei pe care o reprezinti tu.
Nicoleta Hadarean : Exista destul de multe instrumente folosite la diverse cantece in Ardeal. Vioara , taragotul ,  braciul , contrabasul sau acordeonul , se regasesc in toate melodiile mele. Exista mult mai multe , dar chiar si cu cinci instrumente se pot realiza melodii superbe !


 



RS : Inainte de a ne apropia de final simt nevoia sa punctez un aspect foarte important.Uite.. sa zicem ca eu m-am decis azi sa incep o cariera in folclor. Trebuie sa stiu ca folclorul nu incepe odata cu intrarea mea pe scena, el exista de veacuri si este creatia a multor generatii. Ei au pus baza si ofera filonul continuitatii noilor generatii.Te rog puncteaza cateva nume de referinta ale folclorului ardelenesc care mai sunt sau nu in viata si care au lasat mostenire cantece de mare valoare.
Nicoleta Hadarean :  Foarte adevarat ! Voi enumera cativa interpreti de muzica populara ca , din pacate nu se mai afla printre noi , dar cantecele acestora , sunt inca auzite si in ziua de azi , sunt nemuritoare ! Valeria Peter Predescu , Dragan Muntean , Liviu Vasilica.
RS : Sigur ca fiecare cantaret / interpret / solist are in suflet dorinta de a fi apreciat. Aprecierea aceasta poate fi insa de foarte multe feluri. Care este visul tau? Ce iti doresti tu sa castigi prin cantat, prin folclor ?
Nicoleta Hadarean : Da , toti vrem sa fim cunoscuti. Visul meu este sa ajung cat mai sus , sa castig multa experienta pe parcursul anilor , sa devin si eu cu timpul "o mare solista de muzica populara" , sa las ceva in urma , iar cantecele mele sa fie incontinuu ascultate.




RS : Intrebari sunt foarte multe insa imi e tare teama sa nu te sperii acum cu prea multe. De aceea ma voi opri deocamdata aici Indraznind o ruga catre Bunul Dumnezeu > Sa-ti ocroteasca clipele, gandurile si pasii oriunde vei fi, pentru a putea sa iti vezi nazuintele implinite.
Iar pe tine draga noastra Nicoleta indraznesc a te ruga sa ne canti pana vor fi bunici copii copiilor mei si sa-ti asezi si tu peste ani obolul tau de valori alaturi de cantecele acestui neam.
Mult succes Nicoleta Hadarean !
Nicoleta Hadarean : Va multumesc din suflet pentru toate cuvintele frumoase spuse de dumneavoastra in acest interviu , Doamne ajuta si numai bine ! Sa speram ca vom mai avea ocazia sa purtam o discutie asa frumoasa cum am purtat-o pe cea de azi.
RS : Doamne ajuta !







A moderat interviul pentru Radio Sufletel - Eugen Emeric Chvala


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

" In Bratul tau "

Curmal (Phoenix dactylifera)

NE PASA !!!!!!!