VETA BIRIŞ - glasul cerului şi al pământului
VETA BIRIŞ - glasul cerului şi al pământului
Cu rădăcinile în Veseuş, judeţul Alba, la 17 ani interpreta s-a statornicit la Căpâlna, rămânând, astfel, „acasă, lângă ai săi”.
Prin glasul veşnic stindard, şi-a dăruit cântecul ca răsplată pentru lacrimile istoriei, o istorie scrisă la Blaj, pe Câmpia Libertăţii, cu sufletul tuturor românilor.
Cine nu s-a bucurat ascultând "Bădiţă de pe Târnavă", "Mândre-s nunţile-n Tăuni", "Mama mi-o făcut gura" ş.a. sau cine n-a fost străbătut de fiorul istoric al cântecelor "Sus, sus, sus la munte, sus", "Aşa-i românul", "Noi suntem români", "Hai să-ntindem hora mare"...aduse pe scena folclorică, pentru prima oară, de glasul Vetei Biriş?
Dăruite cu atâta patos, cântecele Vetei sunt însoţite mereu de linişte, dar şi de zbucium, iar chipul îi exprimă generozitate, calm, demnitate, dar şi putere şi hotărâre.
Toate-acestea sunt caracteristicile femeii transilvane, nostalgie şi bucurie în acelaşi timp, dăruite, prin cântec, publicului...pentru totdeauna.
(Maria Dan Golban)
Prin glasul veşnic stindard, şi-a dăruit cântecul ca răsplată pentru lacrimile istoriei, o istorie scrisă la Blaj, pe Câmpia Libertăţii, cu sufletul tuturor românilor.
Cine nu s-a bucurat ascultând "Bădiţă de pe Târnavă", "Mândre-s nunţile-n Tăuni", "Mama mi-o făcut gura" ş.a. sau cine n-a fost străbătut de fiorul istoric al cântecelor "Sus, sus, sus la munte, sus", "Aşa-i românul", "Noi suntem români", "Hai să-ntindem hora mare"...aduse pe scena folclorică, pentru prima oară, de glasul Vetei Biriş?
Dăruite cu atâta patos, cântecele Vetei sunt însoţite mereu de linişte, dar şi de zbucium, iar chipul îi exprimă generozitate, calm, demnitate, dar şi putere şi hotărâre.
Toate-acestea sunt caracteristicile femeii transilvane, nostalgie şi bucurie în acelaşi timp, dăruite, prin cântec, publicului...pentru totdeauna.
(Maria Dan Golban)
VETA BIRIS: reveriile pământului
Am
citit recent o carte surprinzătoare şi emoţionantă în sensul cel mai
concret al cuvântului. E semnată de Ion Moldovan şi se numeşte Veta
Biriş. Cântecul vieţii. Avem de-a face de fapt cu un amplu interviu,
respectiv cu o confesiune a celebrei interprete de muzică populară. Am
descoperit cu uimire modelul uman al unui artist, modelul aproape
anacronic în contemporaneitate. Fără emfază, cu o modestie de un firesc
plin de candoare, Veta Biriş îşi pune sufletul pe masă. Şi înţeleg aici
prin suflet acel amestec omogen şi imponderabil de sensibilitate,
bun-simţ, sinceritate şi ingenuitate, care constituie centrul vital al
unui caracter. Confesiunea are intensitatea calmă a bucuriei de a fi în
această lume împreună cu ceilalţi. Sentimentul prezenţei în existenţă,
în orizontul moralei şi al afectivităţii, devine o filosofie de viaţă
practică pentru Veta Biriş. Trăieşte-ţi clipa - iată esenţa acestei
filosofii deloc hedoniste însă, întrucât ea aparţine unui cod cultural
tradiţional, fundamentat pe etica muncii, şi a credinţei şi a
responsabilităţii. Atât de organică îi este o asemenea mentalitate,
încât artista nu a părăsit niciodată satul, locul său matricial. Există o
nobleţe greu de definit în această sfidare şi care nu aparţine unei
eventuale psihologii de inadaptat în mediul urban. Cred, mai degrabă, că
Veta Biriş are un foarte dezvoltat sentiment al apartenenţei, o
sensibilitate intensă a locuirii spaţiului originar, iar această
sensibilitate a cristalizat în vocaţie artistică. Pentru Veta Biriş
tradiţia cu valorile sale nu se constituie ca o nostalgie; ele sunt o
substanţă mereu prezentă, sunt ambianţa sa psihică şi corporală. N-are
importanţă dacă astăzi satul cunoaşte un proces de de-ritualizare.
Trăind încă acolo, Veta Biriş îşi trăieşte satul ei, real şi oniric,
prozaic şi mitic. Ea locuieşte, astfel, în chip creator arhaitatea. Din
acest instinct artistic al locuirii s-a născut originalitatea uimitoare a
vocii sale, căci, dincolo de talentul natural, se poate identifica în
melosul său (“componentul melodic al muzicii”) o anumită vibraţie
elementală, structural poetică şi care ţine de reveriile fundamentale
ale materiei. În cartea amintită am dat peste acest pasaj, o mărturisire
care pentru un psihanalist al imaginarului este extrem de sugestivă:
“La ţară, în vremea copilăriei mele, casele aveau pe jos pământ, care
mai crăpa. Atunci făceam tot din pământ luat din curte un fel de noroi
cu care astupam crăpăturile de pe faţa casei, cum se spune la noi. După
ce se usca lipitura, cerneam nisip deasupra. Vreau să spun că au trecut
ani de atunci, dar şi azi, uneori, simt mirosul acela de pământ
amestecat cu apă… şi mă simt atât de bine atunci. Este ca o adiere de
ceva curat”… Nu atât evocarea unui obicei şi a tipului de civilizaţie
care l-a produs contează. Senzaţia persistentă de pământ reavăn care
constelează o imagine a răcorii salubre dobândeşte o neaşteptată
semnificaţie. Este vorba întrucâtva despre expresia unui subconştient
care activează o consistentă reverie a pământului, căreia i se asociază
aceea a casei originare. În mirosul fascinant al lutului şi în adierea
lui curată trebuie să descifrăm intimitatea casei arhetipale, care este
casa copilăriei. Reveria pământului ca element primordial rămâne
definitorie pentru sensibilitatea Vetei Biriş. Pe ea se va altoi şi
religiozitatea creştină. Altfel spus, reveriile pământului şi ale casei
originare sunt infuzate de un sentiment religios în cântecele Vetei
Biriş. Succesul formidabil al interpretei se datorează în cea mai mare
măsură acestei sensibilităţi ambivalente. Cântecele sale au forţă şi
energie telurică, mireasmă subtil – reavănă de pământ, pe de o parte,
iar pe de alta, un fluid molcom de spiritualitate luminoasă. Dar, mai
presus de orice, ele induc ascultătorului acea presantă şi indicibilă
nostalgie a apartenenţei. Când cântă Veta Biriş ţi se face un dor
alarmant şi covârşitor de acasă, de un cuib oniric pe care îl avem
fiecare refulat într-un cotlon al memoriei. Iar în geografia mare şi
reală, când Veta Biriş cântă Cântecul Iancului (“Sus, sus, sus la munte
sus), fiecărui român i se face dor de Ardeal, de spaţiul matricial al
românităţii. Cântecul, deşi vechi, îi aparţine în mod definitiv, căci
doar sensibilitatea interpretei putea să-i dea această expresivitate
iradiantă, vehementă şi neliniştitoare totodată. I s-a spus, pe bună
dreptate, cântec patriotic, însă generaţia mea îl percepea în anii ’70
ca pe un cântec subversiv politic. Nu ştiu exact ce e: doină, imn şi
elegie, un soi de priceasnă păgână?! El continuă să mă fascineze, aşa ca
şi vocea de piatră diafană a Vetei Biriş (Petru Poantă).
Sursa : http://vetabiris.blogspot.ro/
Ce mare bucurie sa poti avea ocazia sa daruiesti ! Darurile sale de suflet sunt nenumarate si au ajuns de mult la sufletul romanului din orice loc de lume ! Veta Biris a fost harazita de Bunul Dumnezeu sa fie pansament pentru suflet dar si unul din acei romani ce stiu sa ne faca inima sa tresalte ! Atunci cand ii ascultam cantecele uitam de durerile cotidiene si ne amintim cu mandrie ca suntem romani !
Azi, la ceas aniversar ii multumim Domnului ca ne-a daruit-o si ei,Vetei Biris ii trimitem gand bun impreuna cu urarile noastre de sanatate si viata lunga !
La multi ani Veta Biris !
Incepand cu ora 12.30 Radio Sufletel va invita sa ascultati un program dedicat acestui artist al folclorului neamului nostru
>>> VETA BIRIS <<<
Auditie placuta !
Puteti asculta Radio Sufletel accesand :
http://radiosufletel.ro/ ;
http://radiosufletel.blogspot.com/
sau direct pri
n winamp utilizand link-ul
http://asculta.radiosufletel.ro/
Id messenger yahoo & Skype : sufletel.radio1
Comentarii
Trimiteți un comentariu