"Zburatori in medicina"
Foto 1
Istoria
medicinei se ocupă atât de evoluția medicinei ca știință, cât și de contribuțiile diverselor
personalități în acest
domeniu.
Medicina
nu a apărut ca știință așa cum o cunoaștem astăzi. De
la arta vracilor și
șamanilor care
pretindeau că alungă duhurile rele, la medicina sacerdoților care
practicau în umbra templelor, până la medicina modernă este o cale lungă. Dacă
medicul medieval și
renascentist era un erudit, bun cunoscător atât al textelor clasice, cât și al astrologiei
și alchimiei,
medicul modern trebuie să fie atât savant, cât și cetățean, care să
aplice știința actuală în
scopul modificării pozitive a condițiilor de mediu natural și social.
Egiptul
antic
Actul
medical în anticul Egipt
Cele
mai multe informații
privind medicina acestei perioade provin de la celebrele papirusuri
medicale.[1] Unul dintre cele mai celebre este papirusul Edwin Smith
(descoperit în 1930)[2]. Alte surse de informații: Odiseea lui Homer, scrierile
unor istorici ca Herodot și
Diodor din Sicilia.
Medicina
nu era practicată de vrăjitori sau vraci ca în triburile primitive, ci de
medici laici care totuși
colaborau cu sacerdoții.
Medicii
erau în mare parte specializați
pe domenii, fiecare ocupându-se de o grupă de boli. Aceștia posedau cunoștințe temeinice,
redate printr-o impresionantă literatură medicală și aveau faimă
binecunoscută și peste hotare.
Spre exemplu, regii persani Cyrus și Darius au avut în serviciul lor medici
egipteni.
Intervențiile
chirurgicale se limitau doar la deschiderea abceselor și circumcizia.
Totuși chirurgii
egipteni antici au fost primii care au suturat rănile.
Medicamentele
folosite erau de origine naturală: miere, ulei, ceapă, usturoi etc. sau
minerală: săruri de plumb, de cupru. Uneori se recurgea și la remedii
care astăzi par fanteziste: organe sau excremente de animale, pilule combinate
cu vin, bere etc.
Medicina
egipteană a deschis largi perspective celei grecești.
Medicina
mesopotamiană
Cele
mai vechi texte de medicină sunt datate în prima jumătate a mileniului al
II-lea î.Hr.
În
codul lui Hammurabi (sec. al XVII-lea î.Hr.) apar, printre altele, și chestiuni
legate de reglementarea activității medicale: onorarii, riscuri catre pot
apărea în cazul eșecului
actului medical. Începutul școlii
medicale poate fi considerat apariția bibliotecii de profil a lui
Assurbanipal (secolul al VII-lea î.Hr.).
Cel
mai amplă lucrare de acest gen este un fel de "Manual de
diagnosticare" scris de medicul Esagil-kin-apli din Borsippa în timpul
domniei regelui babilonian Adad-apla-iddina (1069 î.Hr. - 1046 î.Hr.).
Toate
aceste texte arată că babilonienii, ca și egiptenii, utilizau diagnoza,
prognoza, examinarea medicală și
prescripțiile.[3]
Medicina
indiană
Nagarjuna,
discipol al lui Buddha, inventator al multor leacuri pentru probleme psihice.
Una
dintre cele mai lucrări în domeniu este celebra Ayur-Veda (sec. V î.Hr.),
scriere spirituală hindusă ce derivă din Atharva-Veda (una din cele patru
Vede). Această lucrare de filozofie hindusă relevă principii noi, care formează
ceea ce astăzi numim medicină naturistă".
Medicina
persană
Aflată
la intersecția mai multor
drumuri comerciale, Persia a beneficiat de condiții propice dezvoltării științei, în
particular a celei medicale. La Academia din Jundishapur s-au format generații de medici.
Savantul
persan Rhazes a scris un tratat de medicină, în care a cuprins toate cunoștințele acelor
vremuri și observațiile proprii.
Sunt descrise foarte amănunțit
diverse boli printre care pojarul și variola.
Dar
cea mai reprezentativă personalitate a medicinei persane este savantul Ibn Sina
(Avicenna). Tratatul său de medicină rămâne o lucrare standard chiar și pentru Europa
până în perioada Iluminismului.
China
antică
Având
o vechime de câteva milenii[4], medicina chineză antică a evoluat foarte mult,
dar și-a păstrat esența, dată de
filozofia taoistă și
confucianistă. Boala apare datorită deteriorării echilibrului dintre cele două
principii fundamentale yin și
yang.
Cam
prin secolul al XII-lea î.Hr. se realizează diviziunea dintre clasa sacerdotală
și cea a
medicilor, primii ocupându-se dec aspectele supranaturale ale bolilor, iar
medicii de aspectele comune.
Medicii
chinezi erau excelenți
observatori clinici; pacienții
erau supuși la examene
medicale amănunțite. Anatomia
era punctul slab deoarece, conform învățăturilor lui Confucius, corpul omenesc
era sacru, iar cercetăruile anatomice erau interzise.
În
ceea ce privește terapeutica,
chinezii cunosteau destul de bine plantele medicinale, dar utilizau și extracte din țesuturi sau
organe animale și substanțe minerale
(compuși chimici).
Alte
metode terapeutice originale: gimnastica medicală, masajul, acupunctura .
Grecia
antică
Hippocrate,
părintele medicinei.
Învățații Greciei
antice pot fi considerați
fondatorii medicinei occidentale moderne, deoarece au realizat ruperea
definitivă de magie și
supranatural.
Hippocrate,
părintele medicinei, caracteriza bolile ca: acute, cronice, endemice și epidemice.
Boala era considerată ca un dezechilibru dintre elementele clasice (umori).
Roma
antică
Romanii
au inventat numeroase instrumente chirurgicale cum ar fi: forcepsul, scalpelul,
speculum, acul chirurgical. Ei au fost pionierii chirurgiei cataractei.
Școala elenisto-romană
Cel
mai de seamă reprezentant a fost Galen din Pergam. Acesta a executat multe
operații îndrăznețe pentru acea
epocă, aparținând chirurgiei
cerebrale și celei oculare.
Hipocrat din Cos (n. cca. 460 î.Hr. pe insula Cos din Arhipelagul insulelor Sporade, d.
cca. 370
î.Hr. în localitatea Larissa din Tessalia) a fost cel mai vestit medic al Greciei
antice și
este considerat părintele medicinei. Numele lui este legat de Jurământul lui Hipocrat,
un adevărat codice moral al unui medic în exercitarea profesiunii sale, jurământ
prestat și
în zilele noastre în multe universități
de către absolvenții
facultăților
de medicină.
Viața
Născut într-o familie ce aparținea cultului lui Esculap (gr. Asclepios),
zeul grec al medicinei, Hipocrat învață medicina sacerdotală și anatomia de la tatăl său, Heraclid. Părăsește insula sa natală și cutreieră ținuturile Greciei antice, Tracia, Tessalia și Macedonia ca
medic itinerant, dobândind o solidă reputație ca practician. În jurul anului 420 î.Hr. se întoarce la Kos, unde fondează o școală pentru viitori medici. Mai
târziu va înființa
o altă școală
în Tessalia,
unde își
va sfârși
zilele la Larissa
către anul 370 î.Hr.
Activitatea
Prin observațiile făcute asupra manifestărilor bolilor și descrierea lor amănunțită, precum și prin încercările de a explica
procesele patologice
pe baze naturale și
raționale,
Hipocrat a contribuit - în limitele posibilităților din vremea sa - la eliberarea medicinei de superstiții și misticism. Din cele peste 70 de lucrări care i se atribuie
- cuprinse în Corpus Hippocraticum din biblioteca renumitei școli de medicină din Cos - probabil doar șase îi aparțin cu siguranță lui. În capitolul "Aerul, Apa
și Locurile" nu se mai discută
rolul zeilor în apariția
bolilor, ci se descriu cauzele demonstrabile științific,
în "Prognostic, Prognoză și Aforisme" expune opinia revoluționară pentru acel timp, după care,
un medic, prin observarea unui număr mare de cazuri, poate prevedea evoluția ulterioară a unei boli. Idea unei
medicini
preventive apare pentru prima dată în "Tratamente" și în "Tratamentul Bolilor
Acute", în care discută influența unor factori ca vârsta, regimul alimentar, modul de viață și clima asupra stării de sănătate.
În lucrarea asupra epilepsiei, numită "Boala sfântă" (lat. Morbus
sacer) întâlnim informații asupra anatomiei corpului omenesc și se consideră că epilepsia ar fi datorită unei lipse de aer
în urma unei incapacități
a venelor de a transporta aerul la creier. În ciuda argumentației considerată astăzi naivă, important este faptul că
Hipocrat vede cauza acestei boli într-o turburare a funcției creierului. În stadiul de
dezvoltare a cunoștințelor sale, Hipocrat nu a putut fi la
adăpostul unor erori inerente epocei în care a trăit. Astfel în concepția sa, pe care azi am numi-o
"teorie umorală", Hipocrat recunoștea existența a patru umori: sângele, flegma sau
limfa, fierea
galbenă și
fierea neagră;
un dezechilibru între ele ar produce boala sau ar antrena moartea.A formulat
ipoteza localizării proceselor psihice în creier. A distins gândirea (pneuma
logistikon) de trăiri și
a asertat că există fluide vitale.
Hipocrat, recunoscut ca bun practician, a făcut și o serie de inovații medicale. În chirurgie a
pus la punct un aparat de trepanare a craniului, în ortopedie a
construit un scaun special pentru reducerea luxațiilor și fracturilor.
Juramantul lui hipocrate
Jur! Pe Apolo
medicul pe Asclepios, pe Higia si Panaceea, pe toti zeii si zeitele, luandu-i
ca martori, ca voi indeplini, pe cat ma vor ajuta puterile si priceperea,
juramantul si legamantul care urmeaza.
Jur! Pe
invatatorul meu intr-ale medicinii il voi socoti deopotriva cu cei care m-au
adus pe lume, voi imparti cu el averea mea si, la nevoie, ii voi indestula
trebuintele, pe copiii sai ii voi privi ca pe niste frati si, daca vor dori sa
devina medici, ii voi invata fara plata si fara sa le cer vreun legamant.
Jur! Preceptele,
lectiile orale si tot restul invataturii le voi impartasi fiilor mei, fiilor
invatatorului meu si ucenicilor uniti printr-o fagaduiala si printr-un
juramant, potrivit legii medicale, dar nimanui altcuiva.
Jur! Voi indura
ingrijirea bolnavilor spre folosul lor, pe cat ma vor ajuta puterile si mintea,
si ma voi feri sa le fac orice rau si orice nedreptate. Nu voi incredinta
nimanui otravuri, daca-mi va cere, si nici nu voi indemna la asa ceva; tot
astfel nu voi incredinta nici unei femei leacuri care sa o ajute sa lepede,
Jur! Imi voi
petrece viata si imi voi indeplini mestesugul in nevinovatie si curatenie. Nu
voi practica operatia scoaterii pietrelor din basica udului, lasand-o in seama
celor ce se ocupa cu acestea.
Jur! In orice casa
as intra, voi intra spre folosul bolnavilor, pazindu-ma de orice fapta rea si
stricatoare comisa cu buna stiinta, mai ales de ademenirea femeilor si a
tinerilor, liberi sau sclavi.
Jur! Orice as
vedea si as auzi in timp ce-mi fac meseria sau chiar in afara de aceasta, nu
voi vorbi despre ceea ce nu-i nici o nevoie sa fie destainuit, socotind ca, in
asemenea imprejurari, pastrarea tainei este o datorie.
Jur! Daca voi
respecta acest legamant fara sa-l calc, fie sa ma bucur pe deplin de viata si
de meseria mea, pururi cinstit de ceilalti; iar daca il voi nesocoti si voi fi
un sperjur merit sa am o soarta dimpotriva!
JUR, JUR, JUR
Foto 2
Foto 1 si 2 Ramona Balutescu
Comentarii
Trimiteți un comentariu